معایب پهن کردن فرش در رطوبت

معایب پهن کردن فرش در رطوبت - قالیشویی آوا

معایب پهن کردن فرش در رطوبت


معایب پهن کردن فرش در رطوبت

یکی از نکاتی که مختصصان در زمینه فرش و قالی، از گذشته تا امروز و همواره درمورد آن توصیه جدی دارند، پهن نکردن فرش در رطوبت است. این توصیه را پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز زیاد تکرار می‌کردند و همواره یادآور می‌شدند که پهن کردن فرش در رطوبت باعث نابودی آن خواهد شد. این موضوع تادری مهم است که حتی گفته می‌شود، هرزمان که فرش به دلیلی خیس یا نمدار شد، تاحد امکان رطوبت آن را سریعتر بگرید و کمک کنید تا کاملا خشک شود.

منظور از رطوبت مضرر برای فرش چیست؟

پهن کردن فرش در رطوبت مشکلات متعددی برای آن ایجاد می‌کند. اما منظور از رطوبت چیست و وجود این نم از چه بخشی می‌تواند به فرش آسیب وارد کند. درواقع رطوبت به تمامی اشکال زیر می‌تواند فرش را با آسیب و خطر مواجه نماید:

  • رطوبت از کف: وجود نم در کف و قسمتی که زیر فرش قرار دارد
  •  رطوبت از دیوار: وجود نم در دیوارهای نزدیک به فرش
  • رطوبت از هوا و محیط: درمناطقی که رطوبت هوا بالا است و تهویه هوای محیط خانه کافی نیست. گاهی نیز سبک زندگی این رطوبت را افزایش می‌دهد. برای مثال در منطقه‌ای با رطوبت بالا، به‌صورت مداوم از دستگاه بخور یا کولر آبی استفاده شود.
  •  رطوبت از سطح: فرش درمعرض چکه یا نشت آب از سطح باشد.
    تمامی موارد بالا، درصورت بی‌توجهی می‌تواند به فرش آسیب جدی وارد کرده و آن را دچار پوسیدگی کند.

همچنین بخوانید….

چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم؟


شکستگی فرش چیست و چگونه اتفاق میفتد؟ در این مقاله شما را با شکستگی فرش، دلایل بروز این مشکل و راه‌های برطرف‌کردن آن آشنا می‌کنیم. کلیک کنید …

عواقب پهن کردن فرش در رطوبت

اما عواقب و معایب پهن کردن فرش در رطوبت، چه مواردی هستند که تا این حد درمورد آن تذکر داده می‌شود. پهن کردن فرش در رطوبت می‌تواند مشکلات زیر را برای فرش ایجاد کند:

  •  کپک زدن فرش
  •  بیدزدگی فرش
  • ایجاد بوی بد و ناخوشایند در فرش و محیط
  • پوسیدگی فرش
  •  پاره شدن و از هم‌پاچیدن بافت فرش
  • تداخل رنگ‌های فرش و از بین رفت زیبایی و درخشندگی رنگ‌ها و نقش‌ها

باید اضافه کرد، اینکه تصور کنیم فرش تنها در بخشی که نم‌زده یا رطوبت‌زده شده است دچار آسیب می‌شود درست نیست. گاهی این آسیب می‌تواند تمام قسمت‌های فرش را دربر بگیرد. برای مثال، اگر رطوبت باعث بیدزدگی فرش شود، این بیدزدگی می‌تواند به بخش‌های دیگر فرش نیز سرایت کند.

معایب پهن کردن فرش در رطوبت - قالیشویی آوا

چگونه از نفوذ نم به فرش پیگیری کنیم؟

بنابراین باید نسبت به کنترل رطوبتی که در مجاورت فرش قرار دارد دقت و توجه بیشتری داشته باشیم. بهتر است برای کنترل رطوبت کف یا دیوار‌ها، از سرامیک، سنگ یا موزاییک و درکل متریال‌های مقاوم به رطوبت استفاده کنیم. همچنین رطوبت محیط را با کمک تهویه مطلوب کنترل نمایم و اگر مسیری برای نشت آب روی آب وجود دارد آن را مسدود کنیم.

رعایت نظافت فرش نیز از دیگر نکاتی است که می‌تواند در این مورد موثر باشد. اینکه در فواصل زمانی مشخص، فرش را از پشت و رو کامل تمیز کنیم، باعث می‌شود تا درصورت وجود رطوبت، بوی نم یا کپک خیلی زود متوجه شده و مشکل را برطرف نماییم. همچنین لازم است در این فواصل فرش را چرخانده تا اگر بخش‌هایی از آن زیر کمد یا دراور و … قرار دارد، بیرون آمده و کامل هوا بخورد.

سخن پایانی

درنهایت باید گفت، پهن کردن فرش در رطوبت می‌تواند این کالای ارزنده و مهم را تا مرز نابودی پیش ببرد. این درحالی است که به‌راحتی می‌توان فرش را از مواجه با رطوبت دور نگه داشت. تنها کمی دقت و توجه لازم است.

قالیشویی آوا

قالیشویی آوا یکی از بهترین قالیشویی های مشهد با بیشینه ای بلند و درخشان می باشد. این قالیشویی یکی از مجهز ترین کارخانه های قالیشویی است و شما میتوانید بصورت آنلاین سفارش خود را ثبت و از ۵ درصد تخفیف ویژه قالیشویی آوا بهره مند شوید.

افزودن دیدگاه غیر فعال می باشد

تماس فوری