لوازم رفوگری فرش

لوازم رفوگری فرش - قالیشویی اوا

لوازم رفوگری فرش


‌لوازم رفوگری فرش

فرش یکی از مهم‌ترین وسایل زندگی ما ایرانیان است. فرش‌ها با گذشت زمان نیاز به مرمت دارند و باید از لوازم رفوگری فرش جهت بازسازی آن‌ها استفاده کرد. امروزه این کار تخصصی بر عهده‌ی قالی‌شویی‌ها است. در این مقاله ضمن بررسی اهمیت رفوگری، به معرفی ابزار لازم برای انجام آن خواهیم پرداخت.

‌رفوگری فرش

منظور از رفو کردن فرش، مرمت کردن آن است. البته شرط اولیه این است که آثار مرمت به‌هیچ عنوان در فرش به‌جا نماند و جذابیت و زیبایی فرش دست نخورده باقی بماند. به‌همین منظور این کار هنرمندانه توسط افراد خبره و با حوصله انجام می‌گیرد.در گذشته فقط فروشندگان فرش توانایی انجام این کار را داشتند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید لوازم رفوگری فرش، این کار در قالیشویی‌های مدرن مجهز به تجهیزات به‌روز انجام می‌گیرد.

همچنین بخوانید….

چله کشی فرش چیست و انواع آن کدامند؟


چله کشی فرش یکی از مهم ترین مراحل در بافت فرش است. چله کشی دارای مدل های مختلفی است که در این مقاله شما را با چله کشی و انواع آن آشنا خواهیم کرد.

‌اهمیت رفوگری فرش

از آن‌جایی‌که قالی یک کالای گران قیمت است، وقتی که دچار مشکلاتی نظیر پوسیدگی، بید زدگی و … می‌شود، معمولاً خرید مجدد آن مقرون به صرفه نیست و بهتر است آن را رفو کرد. با عمل رفو، عمر دوباره به فرش برگردانده می‌شود و معمولاً سال‌ها‌ی بعد هم می‌توان از آن استفاده کرد. اما این کار نیاز به ابزار و لوازم رفوگری فرش دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

معرفی لوازم رفوگری فرش

برای انجام یک کار هنرمندانه‌ای ممکن است وسایل بسیار ابتدایی به‌کار رود اما نتیجه‌ی کار است که همگان را با شگفتی رو‌به‌رو می‌کند. در زمینه‌ی رفوگری هم ابزار بسیار ساده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شوند:

درفش

از درفش برای بیرون آوردن یا به داخل دادن پرز‌ها و تار و پود قالی استفاده می‌شود.

انگشتانه

انگشتانه از آسیب رسیدن به انگشت رفوگر جلو‌گیری می‌کند.

میخ کش

از میخ کش برای بیرون آوردن میخ از تخته‌ی قالی استفاده می‌شود.

موم

برای آسانی کار رفو و خواباندن تار فرش، روی تار و پود ماده‌ای به‌نام موم مالیده می‌شود.

لوازم رفوگری فرش - قالیشویی اوا

دم باریک

برای فرو کردن یا بیرون کشیدن سوزن از دم باریک استفاده می‌شود. می‌توان به جای این ابزار از انبر‌دست هم استفاده کرد.

تخته‌ی شیب‌دار

از این وسیله برای ثابت، صاف و محکم کردن قسمت آسیب‌دیده‌ی فرش استفاده می‌شود.

سوزن شیراز

این وسیله برای مرتب کردن و برش دادن شیرازه‌های فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیچی

دو نوع قیچی در لوازم رفوگری فرش استفاده می‌شود

  •  قیچی صاف: این نوع قیچی جهت برش شیرازه استفاده می‌شود.
  •  قیچی پرداخت: این نوع قیچی با ساختمان مخصوص خود برای پرداخت قالی استفاده می‌شود.

کیله برس

کیله برس یکی از ابزاری است که برای رفوگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این ابزار، پرز‌های فرش مرتب شده و موارد اضافه خارج می‌گردد.
از وسایل دیگر می‌توان به قاشین، دار رفوگری، سوزن، چاقوی بافت و … اشاره کرد.

کلام آخر

قالی‌ کالای ارزنده ای است که بخشی از یادگار‌های دوران زندگی را در خود جای می‌دهد برای حفظ، نگهداری و مرمت آن بهتر است کار را به کاردان بسپارید. قالی شویی آوا مشهد با کادری مجرب آماده‌ی ارائه‌ی کلیه‌ی خدمات مرتبط با فرش و قالی (شستشوی فرش ماشینی و دست‌باف، شستشوی مبلمان و رفو و تعمیر فرش) در شهر مشهد است.

قالیشویی آوا

قالیشویی آوا یکی از بهترین قالیشویی های مشهد با بیشینه ای بلند و درخشان می باشد. این قالیشویی یکی از مجهز ترین کارخانه های قالیشویی است و شما میتوانید بصورت آنلاین سفارش خود را ثبت و از ۵ درصد تخفیف ویژه قالیشویی آوا بهره مند شوید.

افزودن دیدگاه غیر فعال می باشد

تماس فوری