انواع نخ مورد استفاده در قالی

انواع نخ مورد استفاده در قالی - قالیشویی آوا

انواع نخ مورد استفاده در قالی


برسی انواع نخ مورد استفاده در قالی

نخ های مختلفی برای قالیبافی وجود دارد و دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نوعی که دارند از آن ها در فرش های دستباف یا ماشینی استفاده می شود. در این مطلب در نظر داریم شما را با انواع نخ مورد استفاده در قالی آشنا کنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

انواع نخ مورد استفاده در قالی دستباف

پشم الیافی باکیفیت

در میان نخ های فرش های دستباف یقینا پشم یکی از معروف ترین و مهم ترین آن ها محسوب می شود. در ایران در بخش های مختلفی گوسفند پرورش داده می شود که از پشم آن ها می توان برای بافت فرش دستباف کمک گرفت.

کتان یا پنبه

یکی از رایج ترین و کاربردی ترین نخ فرش دستباف، کتان یا پنبه است. استفاده کردن از پنبه برای بافتن فرش های ایرانی یک کار متداول و مرسوم است.

همچنین بخوانید….

شستشوی تشک پنبه ای


شستشوی تشک پنبه ای باید به صورت مناسب و اصولی انجام شود و تمیز بودن از اهمیت بالایی برخوردار است. این مسئله به این دلیل است که ما حداقل هشت ساعت از شبانه روز از تشک استفاده می کنیم و تمیزی آن به دلیل تاثیرگذاری بر کیفیت خواب مهم است..

ابریشم

ابریشم یکی دیگر از نخ هایی است که از آن برای بافت فرش دستباف استفاده می کنند. این نخ از پیله کرم ابریشم ساخته می شود و دارای دوام و استحکام بالایی به نسبت پشم است. ابریشم زیبایی و ارزش خاصی به فرش های دستباف می دهد.

کرک (الیافی کمیاب و گران)

هنگامی که پشم حیوانات مختلف مثل شتر و گوسفند را شانه می زنند باقی مانده ای از پشم حیوانات در شانه می ماند که به آن کرک می گویند. کرک ها یکی از نخ های مورد استفاده در فرش دستباف هستند. کرک ها نرم و کوچک هستند و کیفیت های مختلفی مثل کشمیری، شاهتوش و شترچه را دارند. به دلیل نازک بودن کرک مقاومت آن ها به نسبت پشم پایین تر است.

انواع نخ مورد استفاده در قالی ماشینی

پلی ‌استر

این نوع نخ به صورت صنعتی ساخته می شود و بهترین جایگزین برای پنبه است. پلی استر یکی از رایج ترین نخ ها برای تولید فرش های ماشینی است.

اکریلیک

نخ های اکریلیک جزو نخ های مصنوعی هستند که از نفت ساخته می شوند. بافت نرم و سبک این نخ شباهت زیادی به نخ پشمی دارد. گرم بودن اکریلیک و قیمت مناسب آن جزو مواردی است که باعث محبوبیت این الیاف در تولید فرش ماشینی شده است.

انواع نخ مورد استفاده در قالی - قالیشویی آوا

بی سی اف

برای تولید فرش های ماشینی، نخ ها به دو حالت جزئی و پیوسته ساخته می شوند. نخ های بی سی اف به طور نامحدود در هم تنیده شده و برای تولید فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرند.

پلی ‌پروپیلن

پلی پروپیلن به دلیل خصوصیات و کاربردهای بالای خود در تولید فرش های ماشینی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نخ های پلی پروپیلن شباهت ظاهری زیادی به نخ های اکریلیک دارند اما قیمت آن ها پایین تر است که به همین دلیل محبوبیت بالایی در ساخت فرش های ماشینی دارند.

ویسکوز

از نخ های فرش ماشینی می توان به الیاف ویسکوز اشاره کرد. نخ های ویسکوز جزو نخ های نیمه طبیعی هستند. این نخ ها دارای ریشه گیاهی هستند و از سلول بازیافتی ساخته می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با انواع نخ مورد استفاده در قالی آشنا کردیم. در نهایت می توان گفت در بین نخ های مورد استفاده در فرش های ماشینی و دستباف پلی استر قیمت پایین تری به نسبت پشم طبیعی دارد. خصوصیات اکریلیک نیز شباهت زیادی به پشم طبیعی دارد. همچنین پلی پروپیلن جزو پرفروش ترین نخ های قالیبافی است.

قالیشویی آوا

قالیشویی آوا یکی از بهترین قالیشویی های مشهد با بیشینه ای بلند و درخشان می باشد. این قالیشویی یکی از مجهز ترین کارخانه های قالیشویی است و شما میتوانید بصورت آنلاین سفارش خود را ثبت و از ۵ درصد تخفیف ویژه قالیشویی آوا بهره مند شوید.

افزودن دیدگاه غیر فعال می باشد

تماس فوری