نقشه خوانی فرش چگونه است؟

نقشه خوانی فرش چگونه است؟ - قالیشویی آوا

نقشه خوانی فرش چگونه است؟


نقشه خوانی فرش جزو اصلی ترین و ظریف ترین کارهایی است که در زمان بافت قالی باید به آن دقت کنید چرا که نقشه فرش راهنمای نحوه بافت فرش به بهترین شکل است و مکان همه گره ها و رنگ های مخصوص به آن ها را مشخص کرده است و از این طریق باعث ایجاد طرح نهایی فرش می شود. به همین دلیل اگر فرد طبق نقشه پیش نرود و توجه کافی را به آن نداشته باشد فرش تولیدی مورد نظر طبق نقشه نبوده و کیفیت آن پایین می آید.

نقشه خوانی فرش چیست؟

نقشه خوانی همان به اصطلاح آوازه هایی است که خواننده نقشه برای بافنده می خواند. از زمان های قدیم و به طور نسل به نسل و سینه به سینه به صورت شفاهی تا این زمان رسیده است و از این روش برای بالا بردن سرعت بافت فرش استفاده می کنند.نقشه خوانی در حالت معمول از اواسط فرش یا وسط واگیره خوانده می شود که به این کار طاق می گویند و بافنده با کمک مجموعه ای از رنگ ها که در بخش بالایی دار نصب شده و به آن رنگ بند می گویند، رنگ ها را با در نظر گرفتن آوازه های خواننده نقشه به صورت گره بر روی چله های فرش می بافند.

همچنین بخوانید….

اعلاشویی فرش چگونه انجام می‌شود؟


ارزش و اهمیت فرش، چه از نوع ماشینی و چه از نوع دستباف برای ما ایرانیان، باعث شده است که امروزه قالیشویی و فرآیند شستشوی فرش حوزه گسترده و وسیعی را دربر بگیرد. 

انواع نقشه قالی :

نقشه قالی به چهار گروه زیر دسته بندی می شود:

  •  نقشه هایی که دارای نقطه چین هستند.
  •  نقشه هایی که قسمتی از آن ها دارای نقطه چین بوده و قسمت دیگر نقطه ندارد.
  •  نقشه هایی که اصلا نقطه چین ندارند.
  •  نقشه هایی که از عکس یا نقاشی استفاده می کنند و دارای نقطه چین نیستند.

نقشه خوانی فرش چگونه است؟

نقشه خوانی فرش به سه صورت رایج زیر انجام می شود:

  •  شخص بافنده فرش نقشه را دارد و در حین قالی بافی به آن نگاه کرده و طبق آن فرش را می بافد.
  •  شخص دیگری که فرش را می بافد نقشه را با صدای بلند خواهند و بافنده های دیگر طبق گفته های او گره می زنند.
  •  استفاده کردن از کامپیوتر نقشه خوان که در بعضی از منطقه ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز هم که هنوز است به صورت همه گیر استفاده نمی شود. اگر در حیطه فرش، طراحی و بافت آن تجربه داشته باشید شاید درباره نقشه های کدبندی، کامپیوتری یا نقشه عددی فرش مطالبی را شنیده باشید. در روش سنتی طراحی تابلو فرش معمولا بر روی نقشه های شطرنجی با رنگ به وسیله هنرمندان این حیطه ایجاد می شوند که در این روش تغییر نقشه کار سختی بود اما با ظهور تکنولوژی در حوزه طراحی نقشه فرش این مسئله حل شده و تغییر و اصلاح نقشه امروزه کاری راحت و ساده است.
نقشه خوانی فرش چگونه است؟ - قالیشویی آوا

سخن پایانی

یکی از مهم ترین مسائل در زمان بافت فرش، نقشه خوانی فرش است که داشتن تجربه و حرفه ای بودن در این کار می تواند باعث بالا رفتن سرعت بافت فرش شود. اما اگر شما اولین بار است می خواهید نقشه خوانی فرش را انجام دهید توصیه می کنیم از فردی باتجربه و متخصص در این کار کمک بگیرید و با گذشت زمان تمرین کرده و مهارت نقشه خوانی فرش در خود را بالا ببرید.

قالیشویی آوا

قالیشویی آوا یکی از بهترین قالیشویی های مشهد با بیشینه ای بلند و درخشان می باشد. این قالیشویی یکی از مجهز ترین کارخانه های قالیشویی است و شما میتوانید بصورت آنلاین سفارش خود را ثبت و از ۵ درصد تخفیف ویژه قالیشویی آوا بهره مند شوید.

افزودن دیدگاه غیر فعال می باشد

تماس فوری